Leaderboard

Wednesday, December 16, 2009

10 TIPS to STUDY WELL..!!

IKUTILAH TIPS YANG MUDAH INI...DAN INSYA ALLAH...ANDA DAPAT BELAJAR DENGAN SELESA DAN EFEKTIF ...SELAMAT MENCUBA!!^-^



  1. Baca doa penerang hati sebelum belajar! Minta keberkatan daripada Allah agar mudah masuk ilmu dalam minda! Insya Allah.....
  2. Fokus dengan buku jak!! Jangan peduli kalau ada adik-adik yang sedang huhahuha main sana sini buat bising tue.....buat nda nampak jak!!
  3. Pastikan persekitaran tempat belajar tue terang!! Jangan belajar di tempat yang cahayanya malap kerana boleh merosakkan mata kita!!
  4. Jangan semakkan meja dengan buku yang bertimbun-timbun!! Biar bukunya sikit jak tapi ilmunya padat!!
  5. Sediakan botol yang berisi air kosong agar dapat menstabilkan oksigen dalam badan dan mencerdaskan minda untuk berfikir....Ingat! Air sangat penting!!
  6. Kalau belajar malam & mengantuk??? Caranya rehat seketika dengan menggosok gigi agar berasa lebih selesa....Jangan amalkan minum minuman yang mengandungi cafein..dan buat regangan badan yang ringan2 sahaja..!!
  7. Jangan amalkan mengulangkaji sambil mendengar radio atau lagu2 terutama yang menggunakan 'headset' seperti mp3 dan bnyk lagilah...ini boleh merosakkan tumpuan dan membahayakan telinga kita..!!
  8. Belajar dalam tempoh 40 minit dan 'rest' sebentar!! Pastu sambung semula study tue...jgn plak tido atau tengok tv..!!
  9. Sentiasa tingkatkan keyakinan diri untuk berjaya! Sebab..kalau bukan diri sendiri yang bagi keyakinan,siapa lagi...kan??? Jadi...percaya pada diri..."YES,I CAN DO IT!!"
  10. Akhir sekali....habis buat ulangkaji,tutup buku dan akhiri dengan 'alhamdulillah' bersyukur kerana dapat belajar dengan sempurna dan jangan lupa niatkan diri untuk belajar lagi nanti...^-^
selamat mencuba ! :D

Sunday, November 29, 2009

Majlis graduasi ting 5 2009 smk sanzac

BLOG INI SAJA DITULIS UNTUK MENGUCAPKAN TAHNIAH KPD PELAJAR2 TINGKATAN 5 TAHUN 2009 YANG TELAH BERJAYA DLM AKADEMIK DAN KOKURIKULUM DGN CEMERLANG......
~Semoga generasi kami yang akan melangkah ke ting 5 tahun 2010 akan memperoleh kejayaan yang lebih cemerlang.....insya ALLAH....

YANG BAJU MERAH DUA2 TU LA PELAJAR TERBAIK TING 5.....
TAHNIAH utk KAK RODIE n SAIZAM...!!!=)
STUDENT FORM 5 YANG CEMERLANG...
DAN HARAPAN SEKOLAH ^-^

Friday, November 13, 2009

HARI TERAKHIR DI SANZAC 2009

Mula2 sedih jugak rasanya sebab da start cuti skool uda.....
ada member yang akan pindah....
pastu next year dah spm.....bnyk yg perlu diuruskan...........
yang paling sedih bila terpaksa berpisah dengan dya tadi....
sayu rasanya.....aku peluk ibunya pun tadi...
sebak terus di dada.....
berat mahu lepaskan dya pergi.....
sebab rindu tu semestinya akan berterusan.....
dan susah untuk reda.....
apa pun...
hati ini tabah menjalaninya......lama kelamaan akan terbiasa...
insya Allah.......

Tuesday, October 20, 2009

MUSIM EXCEL....

WAH...
maw dekat hujung tahun suda kan....
cepat masa berlalu....
masih terasa lagi waktu2 awal tahun...
tp skrg da hujung tahun 2009....
berckp sal hujung thun ni kan..
skrg tgh musim exam end year semester.....
jd smua busy ulangkaji....
refresh smula kan.....
ada yang stress....
mula suda tekanan...
tp tu la hakikatnya...MUSIM EXAM...

Friday, August 28, 2009

KELEBIHAN BULAN RAMADHAN....

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan.
-Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-
3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu.
- Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-
4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah?
Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).
-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-
5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya.
Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.
Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya.
-Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-

Monday, August 24, 2009

cuti skool and puasa!

salam....
wat kwn2 aku trutama my love...
selamat bercuti....
dan selamat menjalani ibadah puasa di bulan ramadhan al-mubharak ini.....
selamat beramal......
wsalm.....

Wednesday, August 19, 2009

UJIAN SETARA 2 BARU SELESAI.....!!!

ujian da habis.....
tinggal exam hujung tahun lagi.......
huh.....boleh tahan ar jgk....
maw pening kepala.....
hehehe...
so...
tu yg relax2 skit nie.........

my fren's bedday~farah norhain sweet 16....!!!!

haluuuuu....!!!
i'm back!
hehehe......
ni lar pic2 kwn2 aku....
oppss....first of all,i want to wish hepi bedday to my fren farah norhain!!
14-08-2009 (Jumaat)

miss farah norhain ^.^

ni aku n azrina

rina-bibi-aku


rina-imah-aku-fara
aku-dg-rohana-rina-imah-bibi-adriana-fara-mieza-jaleha










so??
that's all....
hope there will be next time we can hang out together.....
see u then.....
'till next time!
~chOw~
~ASSALAMUALAIKUM~

Monday, July 20, 2009

JIKA KAU TIADA....

suatu ketika dahuluku tersesat dalam hidup....
sehingga muncul menjelma rasa sayang kepadamu
rupanya inilah cinta...
nikmatnya baru ku rasa....
tak terbayang bagaimana hidup jika kau tiada
jika kau tiada...
pada siapakanku dendang syair cinta dan dakapan mana harus ku bersandar..
meraih kasih yang ku perlu....
jika kau tiada....
wajah siapa harus ku tenung bila mencari ketenangan
arakian suara siapakah kan membisikkan kata -kata cinta
tak tersusunnya kata....
azimat kau kau bawa....
pastinya ku kan sengsara jika kau tiada
takku kenal cinta sebelum kau hadir....
tak ku tahu erti rindu....
kini doa ku termakbul ..
ku tagih cinta mu selalu.....
walau ramai ku kenali tiada seikhlasmu kasih....
kalam sayang kau ku cinta....
hanya nyawa kan bisa memisahkan kita..
jika kau tiada....
hilanglah bintang dilangit yang berkelip memelita malam yang hiba....
hilanglah keajaiban didunia....
jika kau tiada....
sentuhan siapa yang mampu menyembuh luka dihatiku....
lantarannya tawar naluri hati untuk jatuh cinta lagi..
jikalau ku termampu memiliki dunia.....
pastinya ku kan sengsara jika kau tiada......

Friday, July 10, 2009

crita bez!!

Tadi aku baru jak pas tgk crita Nur Kasih....
crita TU bez sngt....cian ni c nur...setia ngan suaminya kan....
tapi lakinya plak ska2 hati kahwin org len..huhuhu...
by da way.....bnyk pkra yg aku maw crita..but i think not now la kan...
next tym la bab aku kena siapkan kerja pengawas dulu...
maklumlah...s.u....hehehehe...
mmg tension lar...mula2 ok tp lama2 makin bz jgk di wat nya.....
but never mind....juz go on jak la......

Wednesday, July 1, 2009

NUR KASIH........

NI LA CERITA YANG AKU MINAT...
BEZ TAW CRITA NIE.........
ni watak utama dalam cerita ni....
NUR AMINA BINTI ABU BAKAR
kini menuntut di Universiti Islam Antarabangsa
(dalam cerita jak la...)

ni pulak heronya.....
AIDIL BIN HASSAN
Lulusan jurusan ijazah sarjana muda syariah dari Universiti Al-Azhar

  • mesti kamu pelik....napa la aq crita sal cerita ni....
  • crita ni unik dan ada banyak nilai-nilai murni yang patut dicontohi....
  • dia sanggup berkorban untuk kebahagiaan orang lain....
  • kasih sayang terhadap keluarga perlu diutamakan....

* masih ada banyak mesej yang terkandung dalam crita ni.......tonton la crita ni kalau maw taw pa kesudahannya....

Saturday, May 23, 2009

SUKAN TAHUNAN TASKA HADANAH...adek aQ c Irfan..


aik???ipan tngok pa tu?


wahh..



napa la muka tu monyok???


tu uncle aQ ngan adek2 spupu....

sepa la tu kat atas tuh......
assalamualaikum......
ni lah antara aktiviti sukan adek aku sabtu yang lalu......

Tuesday, May 12, 2009

MAJLIS ANUGERAH KECEMERLANGAN SANZAC 2009


ni la antara teman2 aQ yang sekian lama tidak bertemu......


bezfren 4 ever.....

teman yang menjadi ingatan...


senantiasa diingati.........


alam remaja............


salam pertemuan sekali lagi.....

hari ni aQ buka blog ini saja2 mencari pengisian yang tengah dalam kelapangan.....

kesunyian yang tidak tahu ingin diluah pada siapa......

mahu menunggu diri ini terlepas dari sini??

memerlukan 2 tahun...2 tahun........
bila agaknya aQ akan gembira lagi....

luaran penuh gelak ketawa.......

tapi dalaman penuh kekecewaan.....

****tu adalah mukaddimah tuk spot yang kali nie......
by the way,
ni kenangan2 aku tym majlis anugerah cemerlang yang berlansung kat dewan terbuka smk sanzac....
tidak la perlu aQ ungkap banyak2 tapi dengan gambar sudah boleh menggambarkan banyak maksud yang tersirat..........
sunyi rasanya ditinggalkan.......
sepi rasanya tuk berpisah.......

Friday, April 10, 2009

NI B'DAY PAPA YANG KE-52


CANTIK KAN KEK TUE? NYUMMMM...



AIK? SI IRFAN YANG KECIK YU CM NDA SABAR2 UDA....



NI LA ADIK2 BERADIK AKUE....

ASSALAMUALAIKUM....

pejam celik dah 52 umur papa aku...hehehehe...
aku pla da 16 tahun....
sekejap ja masa berlalu kan?
pada sepa2 yang b'day ari ni..
i wish u hepi b'day,may ur wishes come true...
k...simple2 jak kali ney ok?

WASSALAM........

Wednesday, February 18, 2009

JAMUAN MERAIKAN KEJAYAAN STUDENTS ARABIC 2008








ASSALAMUALAIKUM.........
ok..kan setiap pertemuan tu ada perpisahan...jd aku kena teruskan apa yang ada la...lepas kitorang makan2 KFC yang ditaja khas oleh ustaz Idhhar,kitorang ada jugak wat exchange presents...hehe
Maaf sebab baru hari ni aku dapat posting blog aku..maklumlah..sibuk sangat..ok,ari ni aku akan imbas kembali jamuan b.arab yang kitorang wat pada hari sabtu bersamaan 30 januari 2009...Tujuan jamuan itu diadakan adalah untuk meraikan kejayaan para pelajar yang telah berusaha dalam PMR tahun lalu terutama subjek b.arab....klu nak taw,kitorang wat jamuan tu sebenarnya ala kadar shj...lagipun,suma tu laz2 minit plan wat jamuan...tp alhamdulillah...majlis jamuan itu berjalan dengan lancar...yang penting adlah kitorang dpt merapatkan silaturahim sesama rakan2...dan jugak ustaz iddhar yang banyak membantu kami dalam pelajaran..beliau juga banyak memberi nasihat serta bimbingan kepada kami....tambahan pula,ramai kawan2 aku yang nak pindah..huhu...sedeh laar...but its ..aku dapat album photo,so...ble la aku cuci lagi bnyk gambr2 kitorang...

ha....ni khas wat kengkawan aku samada yang telah berpndah,akan berpindah mahupun yang tidak berpindah skola lansung...aku nak ucapkan tahniah atas kejayaan korang...segala memori kita belajar bersama tym klaz b.arab...aku takkan pernah lupa...so,keep it up...and all da bez to all of u...take care n harap korang dapat capai apa yang diimpikan selagi impian itu tidak bertentangan dengan agama kita...insyaa Allah...

wassalam............

Tuesday, February 3, 2009

MENYAMBUT SULTAN BRUNEI DI TERMINAL 2 TANJUNG ARU.

aik..apsal sampai tepi jalan nie..?


uiseh...bergaya la 4 anak dara nie...
siap ada bendera lagi tue...

dah penat ka menunggu sultan...


hai....


NI KAWAN2 AKUE.....

Aku ngan Nadia.....

halooooo....
ni pika,aku ngan ain...



ni farah aimi,farahain,ngan akue...


ni lah,geng pandu puteri yang terlibat...


Assalamualaikum w.h.t........................


Hari ni sekolah aku pergi menyambut sultan Brunei di Terminal 2..Sekolah aku sebenarnya bawa 3 rombongan iaitu pandu puteri,pengakap ngan pelajar tingkatan 4M,4A, dan 4T..Jadi hari ni nda la kami belajar kat sekolah..excuse la katakan..hehehe..lama jugak kami tunggu sultan tu..
Sambil pegang bendera Malaysia dan bendera Brunei..kami lambai2 la orang2 kenamaan..orang2 famous la kan..hehe..k la,tak nak banyak cakap..nanti aktiviti yang aku wat kat sekolah akan ditulis dalam blog ni..jadi teruskanlah lawat2 blog nie...k daaaa.

Wassalam...........

Large Rectangle

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...