Leaderboard

Sunday, December 9, 2012

Sapi Island Day ! weee !

At last... ! plan dari part 1 tercapai.. semua tu sebenarnya bergantung pada pengurusan juga..
luckily, semua pun bagi kerjasama sem ni..memang terbaik la..hehe
tiada yang lewat2 bayar..semua bayar sebelum jalan pergi Pulau Sapi..

overall bajet semuanya untuk satu orang, RM70..
nilai yang besar juga la..tapi berbaloi la 2 hari 1 malam..
dapat buat snorkelling..
dapat makan seafood lagi malam tu..

1st time la aku naik bot...1st time juga la aku pergi pulau..pengalaman yang indah...
dapat melihat keindahan alam ciptaan Allah...
pertama kali juga snorkel ni...
tidak menghampakan sebab dapat tengok baaaanyak ikan dalam laut dan batu karang yang cantik..

kawan2 aku semuanya excited masa tu...well, untuk pergi memang enjoy..
tapi untuk mengurus bukan 1 perkara yang mudah...
tetapi disebabkan ingin memakbulkan impian diorang yang terpendam dua sem sudah..
akhirnya, kami putuskan untuk benar2 buat event pulau sapi ni...hehe

sebelum mahu buat booking, kena survey dulu harga yang murah2..lagipun kami kan student...hehe
kami urus bot pergi balik, makanan dan penginapan... semuanya memang dah muat dalam bajet 70 ringgit tu...minggu 1st tu memang penat sebab mengurus banyak perkara.. kemudian minggu 2nd tu baru dah confirm tarikh...walaupun 15hb tu hari penting untuk aku., tapi janji mesti ditunaikan..

x juga ramai la kami dalam 1 kelas..tapi mau jaga 19 orang bukan senang kan?hehe nasib la 11 jak gadis2 dan selebihnya hero2 hebat semuanya..HAHAHA..
bertolak dari hostel jam9 pagi...urus makan,bayar full penginapan dan bayar tiket bot..
jam12 tengah hari bertolak la kami ke PULAU SAPI ! yeeeaaahh...
sampai sana, of course ada fee entrance pulau tu.. RM3 seorang...
makanan pula KFC~ hahaha.. minuman, air kosong dan pepsi...

sampai jak di sana, semua pun dah teruja..susun barang2...pakai peralatan snorkel..
walaupun tengahari...tapi tidak terasa panas tu...memang redup jak rasanya...
ramai antara kami yang memang dah pandai berenang...macam aku ni, mungkin tenggelam la..
tapi snorkel x perlukan skill berenang tu..
cuma perlu belajar apungkan diri..dan paling penting jangan panik!hehe

di sana ada juga disediakan perkhidmatan untuk mereka yang mau snorkeling tapi ada guide..
macam aku ni x tau lansung berenang...pandai apung2 jak..tu pun dengan life jacket..haha
kami ada guide yang bawa ke bahagian banyak ikan2..dia yang akan jaga kami sana...
memang x rugi la pergi sana...ikan berenang depan mata... ! ^_^ best sangat2...!

memang x puas snorkel untuk sesi petang tu...sebab jam 5 kami kena pulang ke Jesselton Point sudah...
penat memang ada..sakit2 belakang..tapi tu x kisah la..asalkan pengalaman tu memang diingati sampai bila2...

harap2 satu masa nanti, aku dapat pula pergi pulau lain lagi... ^_^
jangan takut masuk air walaupun x pandai berenang....
aku berjaya atasi fobia aku tu setelah banyak kali buat aktiviti air tahun ni...
segala kayak, water rafting, dan snorkeling ni memang menguji tahap kemampuan seseorang tu untuk mencuba sesuatu yang mencabar..
namun begitu, setiap yang kita rancang mestilah ada 'contingency plan' supaya semuanya berjalan dengan teratur..

#akhirnya cuti seminggu ni baru aku dapat post cerita ni memandang line internet di hostel tu macam halazuunah (istilah arab)..haha