Leaderboard

Thursday, April 18, 2013

Tiada lagi Kesatria Kembara..

Annyeong ! malam ni story sikit~ sekarang dah cuti semester 2 bulan~ habis dah 3 semester aku join Kesatria Kembara UiTM Sabah. Banyak pengalaman dan ilmu survival yang aku belajar selama 3 sem ni.
Dari camping, sehingga ke kayak dan penutup pula mendaki Gunung Kinabalu (walaupun x sampai puncak..hehe) x pernah menyesal ambil kursus ni. Memang best ! ^_^

Hendak dijadikan cerita mendaki Gunung hari tu.... 1,2,3 Mac 2013 kami 1 platun sem 3 berkhemah di Kg.Kilimu, Ranau. "Kilimu" bermaksud "ada ilmu" hehe tu perkataan dari Bahasa Dusun.
Okey, bertolak la kami pada petang Jumaat tu..walaupun agak lewat sikit bertolak tapi nasib jadi pergi juga walaupun hampir x jadi jalan sebab kes Lahad Datu tu yang membimbangkan semua orang kat sini masa tu.
Alhamdulillah...sampai ja di sana, memang mau gelap sudah masa tu..sebab kami pasang khemah pun dalam keadaan gelap2... sebab dah malam.. lansung tiada lampu di tapak perkhemahan tu... tapi kami kan ada juga bawa lampu suluh.. lagipun komander2 ada bawa generator..jadi ada juga sumber lampu sikit.. tu kira bersyukur juga kami sebab x berapa gelap walaupun kiri kanan hutan jak..
paling syok tempat tu betul2 sebelah sungai...boleh dengar lagi bunyi air sungai tu..tenang sangat rasanya... lansung x panas sebab ada "aircond" semulajadi ! hehe..jadi sungai tu la sumber air untuk kami membersih dan ambil wudhuk... ada juga tandas di sana tapi sangat jauh dari tapak perkhemahan tu.. kalau mau pegi pun kena 1 rombongan (ramai-ramai) sebab mau lalu sungai lagi... hehe tapi best~ sejuk2 airnya...

Malam tu, kami makan dan solat sebaik selesai mendirikan khemah kami...
Kemudian, Komander Diana, Komander Adonna dan Jurulatih kami Cikgu Khairul, memberi taklimat untuk perjalanan pendakian gunung.
dan macam biasa malam tu ada Centri Malam yang bergilir-gilir ikut khemah. Oh ya..keadaan khemah pun memang selesa sebab 1 khemah 4 pelatih. Jadi, x la sempit..kira besar juga khemah tu..hehe
Paling best la kan (dari tadi paling best..hahaa) siap ada unggun api lagi..wahh~ ni yang jarang-jarang dibuat...tu yang seronok tu..hehe

Esoknya, awal lagi kami bangun... siap2 dan terus bergerak ke Kinabalu Park. Sampai jak di sana, ada lagi taklimat sebelum mendaki...sebenarnya lewat kami mula mendaki disebabkan masalah kenderaan masuk ke Timpohon Gate..tapi Komander kami juga la yang berusaha untuk ulang-alik hantar kami.. terbaik la.. walaupun memakan masa untuk bawa semua pelatih ke sana namun syukur alhamdulillah semua dapat juga sampai dan berpeluang mendaki. ^_^

Pemandangan semasa mendaki tu memang cantik sangat.. mana nda, depan mata nampak tu Gunung kan.. terasa teruja sangat..nah sekali daki, habis kaki ni..hahaha penat memang x boleh cakap la.. speechless sudah... betul2 menguji ketahanan mental juga ni..kalau fikiran tu kata x dapat dah mendaki, memang x dapat la tu..tapi kalau kata, "boleh ba ni, pelan2 jak, bukan jauh sudah tu.." nah...confirm memang naik juga tu walaupun pelan2 melangkah.. ada bahagian yang curam juga sana..dan ada yang ok laluan tu...
dari Timpohon Gate tu sampai Layang-Layang Point ja kami.. 4km daki...4km turun..hahaha mau dikira ba juga.. puas hati bila dah sampai atas...tapi tu la, betul juga kata Komander, kami semua kurang kerjasama antara ahli... ada yang dulu duluan naik dan turun...x lagi tunggu kawan... sebab di kepala masing-masing cuma ingat mau habiskan cepat sebab dah penat berabis....haha nasiblah ada juga kawan aku sorang tu x juga kasi tinggal aku yang nda larat dah naik ni..dya macam steady jak naik...haha siap kasi semangat lagi ni...mau nda mau, naik juga aku akhirnya...

-ni la kawan aku tu yang semangat naik...c Rina..hehe senyum2 sudah dya sampai atas..

"saya pun dah sampai bah..hehehe"

di atas tu kami siap nyanyi Lagu Kembara lagi... sampai ada pelancong tu rakam kami nyanyi ramai2..hehe bila dah masanya untuk turun tu, memang bergegarlah kaki ni~ hahaha lucu juga bila ingat balik...
sampai di bawah tu, kami terpaksa berjalan ramai2 untuk ke pintu keluar Kinabalu Park.. 4km lagi jadi semuanya 12km dah pejalanan kaki kami..tapi x la kelam kabut..slow and steady jak kami jalan..hehe
ni la mula2 kepenatan mendaki..haha sempat lagi singgah2 tepi jalan mau bergambar..
hehe senyum dulu semua ! ^_^

lepas habis tu, kami bertolak pulang ke tapak khemah semula... tulang dah patah2 (simbolik jak tu..hehe)
penat jak muka kami..tidur dalam bas pun rasa sakit...hehe tapi petang tu, kami dapat makan soto ayam~ hehe nyummm...camna da soto di tengah2 hutan? hehe kan ada kampung sana,,,jadi ada la kedai makan diorang tu...ramai2 makan soto sedap pula rasanya...lapar kan semua..haha ciannn...

malam tu kami dibagi rehat awal tapi centri malam tetap ada tau..hehe
tiba2 tengah2 mlm tu ada roll call.. Cikgu Amburos bagitau kami terpaksa pulang esok pagi sebab arahan dari UiTM...jadi x dapat la pegi Air Terjun Langganan... kecewa tapi x apa la kan, kalau jadi pun, semua dah x larat mau daki pegi air terjun tu..haha kaki pun dah sakit2 sangat...huhu

awal pagi lagi kami bangun dan mengemas tapak perkhemahan sampai bersih....
selesai semua, kami pun bergambar lagi ! hehehe buat kali terakhir sebelum meninggalkan Kg. Kilimu, Ranau.
Memang best la Kembara semester ni ! :D x rugi masuk kursus ni... walaupun x habis..tapi ilmu yang kami dapat x kan habis..sentiasa akan disimpan untuk kegunaan masa depan..mana tau ada kecemasan apa2 kan? ^_~ orait~  annyeong Kembara !